Ka┼╝dy nowoczesny silnik wysokopr─Ö┼╝ny (Diesel) wyposa┼╝ony jest w filtr cz─ůstek sta┼éych DPF/FAP. Filtr ten ma za zadanie oczyszczanie spalin z cz─ůstek sadzy i popio┼éu, kt├│re powstaj─ů podczas procesu spalania i cz─Östo w starszych silnikach s─ů widoczne jako czarny dym z uk┼éadu wydechowego. Budowa takiego filtra pozwala na magazynowanie cz─ůstek sadzy, kt├│re p├│┼║niej w warunkach podwy┼╝szonej temperatury (powy┼╝ej 600 stopni Celsjusza) wyst─Öpuj─ůcej w filtrze ulegaj─ů spaleniu. Proces ten nazywany jest regeneracj─ů. Aby zapewni─ç silnikowi mo┼╝liwo┼Ť─ç prawid┼éowej regeneracji filtra konieczne jest okresowe u┼╝ytkowanie pojazdu na d┼éu┼╝szych odcinkach trasy. W przeciwnym wypadku, z powodu braku mo┼╝liwo┼Ťci „dopalenia” filtra sterownik silnika zasygnalizuje problem zwi─ůzany ze zbyt wysokim zape┼énieniem filtra za pomoc─ů odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej i poskutkuje to ograniczeniem mocy do chwili wykonania wymuszonej regeneracji za pomoc─ů specjalistycznych urz─ůdze┼ä diagnostycznych.
Drugi produkt procesu spalania czyli popi├│┼é nie spala si─Ö tak jak sadza wi─Öc jego cz─ůstki ca┼éy czas magazynowane s─ů w filtrze. Kiedy zanieczyszczenia popio┼éem wzrastaj─ů, cz─Östo dynamika pojazdu si─Ö zmniejsza, a sterownik silnika pr├│buje coraz cz─Ö┼Ťciej przeprowadza─ç procedur─Ö regeneracji. Po osi─ůgni─Öciu pewnego krytycznego poziomu zape┼énienia popio┼éem wyst─ůpi konieczno┼Ť─ç wymiany filtra o czym kierowca zostanie poinformowany poprzez kontrolk─Ö systemu oczyszczania spalin, zredukowanie mocy silnika oraz zarejestrowany b┼é─ůd w pami─Öci sterownika silnika. Alternatyw─ů dla wymiany filtra mo┼╝e by─ç czyszczenie chemiczne, jednak efekt ko┼äcowy zale┼╝y m.in. od ilo┼Ťci zgromadzonych zanieczyszcze┼ä i nie zawsze udaje si─Ö w ten spos├│b doprowadzi─ç filtr do ca┼ékowitej czysto┼Ťci, co w takim wypadku oczywi┼Ťcie odpowiednio skr├│ci czas jego kolejnej bezawaryjnej eksploatacji.

Je┼╝eli spotka┼é Ci─Ö jakikolwiek problem z filtrem cz─ůstek sta┼éych, my Ci pomo┼╝emy. W naszej firmie wykonujemy wszystkie czynno┼Ťci zwi─ůzane z filtrami DPF/FAP:
1. Wymuszona regeneracja czyli „dopalanie”,
2. Demonta┼╝ filtra i chemiczne czyszczenie,
3. Wymiana filtra na nowy,
4. Ca┼ékowita dezaktywacja funkcji i procedur w sterowniku silnika zwi─ůzanych z filtrem oraz jego fizyczne usuni─Öcie z uk┼éadu wydechowego.