Każdy nowoczesny silnik wysokoprężny (Diesel) wyposażony jest w filtr cząstek stałych DPF/FAP. Filtr ten ma za zadanie oczyszczanie spalin z cząstek sadzy i popiołu, które powstają podczas procesu spalania i często w starszych silnikach są widoczne jako czarny dym z układu wydechowego. Budowa takiego filtra pozwala na magazynowanie cząstek sadzy, które później w warunkach podwyższonej temperatury (powyżej 600 stopni Celsjusza) występującej w filtrze ulegają spaleniu. Proces ten nazywany jest regeneracją. Aby zapewnić silnikowi możliwość prawidłowej regeneracji filtra konieczne jest okresowe użytkowanie pojazdu na dłuższych odcinkach trasy. W przeciwnym wypadku, z powodu braku możliwości „dopalenia” filtra sterownik silnika zasygnalizuje problem związany ze zbyt wysokim zapełnieniem filtra za pomocą odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej i poskutkuje to ograniczeniem mocy do chwili wykonania wymuszonej regeneracji za pomocą specjalistycznych urządzeń diagnostycznych.
Drugi produkt procesu spalania czyli popiół nie spala się tak jak sadza więc jego cząstki cały czas magazynowane są w filtrze. Kiedy zanieczyszczenia popiołem wzrastają, często dynamika pojazdu się zmniejsza, a sterownik silnika próbuje coraz częściej przeprowadzać procedurę regeneracji. Po osiągnięciu pewnego krytycznego poziomu zapełnienia popiołem wystąpi konieczność wymiany filtra o czym kierowca zostanie poinformowany poprzez kontrolkę systemu oczyszczania spalin, zredukowanie mocy silnika oraz zarejestrowany błąd w pamięci sterownika silnika. Alternatywą dla wymiany filtra może być czyszczenie chemiczne, jednak efekt końcowy zależy m.in. od ilości zgromadzonych zanieczyszczeń i nie zawsze udaje się w ten sposób doprowadzić filtr do całkowitej czystości, co w takim wypadku oczywiście odpowiednio skróci czas jego kolejnej bezawaryjnej eksploatacji.
Jeżeli spotkał Cię jakikolwiek problem z filtrem cząstek stałych, my Ci pomożemy. W naszej firmie wykonujemy wszystkie czynności związane z filtrami DPF/FAP:
1. Wymuszona regeneracja czyli „dopalanie”,
2. Demontaż filtra i chemiczne czyszczenie,
3. Wymiana filtra na nowy,
4. Całkowita dezaktywacja funkcji i procedur w sterowniku silnika związanych z filtrem oraz jego fizyczne usunięcie z układu wydechowego.